TQVM pd kekawan yg sudi ikut blog Ayu.

Isnin, 5 Oktober 2009

TerNakAn AkMaL...ye ke?

Haaa ni bkn n3 raya lg... kali ni nak cite ttg ternakan bru Akmal. HAMSTER.. mmmm xde makne nye, mama Ayu gak yg akan ngurus kan....hubby lg lah x kuasa dia nak amik port. ni pak Busu Akmal yg bg, atuk plak beli kan sangkar...& bebgai mcm plak.... aku mmg tak pernah & tak geti jg hamster ni.. memula geli geleman gak tp bila dah tgk kaletah hamster2 ni mcuit hati gak. yg best nye Dekya panggil hamster2 ni 'comel'.....ada 4 ekor. oleh krn mmg tak geti langsung cr lah serba sikit maklumat mengenai hamster ni ...akhirnye jumpa blog Miss Idora, bleh lah mbantu .....tp rasanye ptama kali nak mbersih kan umah hamster ni aku tak berani arr... pak Busu si Akmal lah nanti tolong yek....


ms hr ptama hamster ni d bwk blik kat umah, ada sekor tu agak pemalu... (ye ke ekk pemalu huhu...) kelam kabut dia naik tangga tu & sembunyi kat umah tkt atas... hehehe umah si comel ni 2 tkt tau, ada jambatan.. sempat plak aku 'menyenap' tu....


yg aku perasan kan, hamster2 ni waktu siang hr dia mbuta jek...tp start 4 ptg dia memekak ar main pusing2 tu....bgurau....mjerit2 mcm bunyi tikus..... dahtu kehausan gaknye...minum ar air yg mmg d sediakan kat belah tepi sangkar....kelakar jek. nanti hamster2 ni tido smula, 11mlm start ar memekak lg ntah sampai pkl bpe gaknye. pernah skali aku tjaga jam 4pg msih memain lg. hubby ckp nanti klau dah x thn tanggal kan je mainan pusing2 tu... hehehe .....



ni sempat gak aku 'menyenap' gambo si comel tgh kopek kuaci....tp x bpe clear.
Dekya suka mengadap tgk si comel time mkn....

cute je dia kopek kuaci...pegang & gigit2 jagung....tp kan ntah sampai bila gaknye aku sanggup mbela nye, bkn nye ape takut tak tbela ksian plak kan.................dah le maintanance hamster ni tinggi...Akmal py pasal layan kan aje leeer.






2 ulasan:

nurulhudaresad berkata...

dh boleh komen....pandainye anak2 menternak....huhuhu

Ayu Hussien berkata...

mmm mama gak yg jd penternak sebenarnye......hehehe

hai kekawan mama...tq